Noční myopie, někdy také známá pod názvem noční krátkozrakost, není sice noční strašidlo, ale může se stát „noční můrou" především pro řidiče.
Statistiky mluví neúprosně – touto chorobou trpí velmi mnoho řidičů a především v době, kdy se dny krátí a slunné dny vystřídá mlhavé počasí, deště a šero, může být noční myopie jedním z rizikových faktorů dopravní nehody.
Za šera vidíme hůř – a to nemusíme trpět žádnou oční vadou. Oko se s úbytkem světla snaží vypořádat a zornice se rozšiřují.
Pokud ale řidič vnímá míjející světla jako šmouhy, je oslňován pouličním osvětlením a protijedoucí auta vnímá jakoby světelné body, pak je nejvyšší čas navštívit očního lékaře.
Raději jednou zbytečně, než riskovat, že příští špatná viditelnost způsobí dopravní nehodu.
Zatímco zdravé oko vidí chodce ze vzdálenosti zhruba 200 metrů, oko s vadou -0,75 dioptrie až ze vzdálenosti 100 metrů, oko s vadou -2 dioptrie pak ze vzdálenosti pouhých 20 metrů.
Navíc řidiči se špatným zrakem vůbec nepostřehnou až čtvrtinu dopravních značek.
Mávnutí rukou nad tím, že za volantem za šera nebo v noci hůř vidíte, je nezodpovědné.
I těm řidičům, kteří nemají žádnou oční vadu, mohou speciální brýle pro noční vidění usnadnit viditelnost.
Řidičům, které cesta za šera nebo v noci znervózňuje, se doporučují speciální brýle na noční řízení, které mají -0,5 dioptrie spolu se žlutým zabarvením zvyšujícím kontrast a snižujícím oslnění způsobené modrofialovým zabarvením nejčastějších xenonových reflektorů protijedoucích vozidel.
A ti zodpovědní, co si k očnímu lékaři zajdou, hned při první jízdě za zhoršených světelných podmínek poznají velký rozdíl.
A pokud se vám pro brýle nechce chodit do optiky, sjednejte se schůzku s naším optickým poradcem. Navštíví vás zdarma a nezávazně.